środa

Liczby wymierne dodatnie

Liczby wymierne dodatnie
TUTAJ ŚCIĄGNIJ EBOOKA W NORMALNEJ FORMIE: Matematyka. Korepetycje gimnazjalisty>>>

Ułamkiem zwykłym (np. 1
3) nazywamy iloraz dwoch liczb całkowitych, z ktorych
dzielna jest licznikiem, dzielnik mianownikiem, a kreska ułamkowa zastępuje
znak dzielenia. Mianownik musi być liczbą rożną od 0.
Wśrod ułamkow wyrożniamy ułamki właściwe i niewłaściwe.
Ułamki właściwe (np. 2
7) to te, w ktorych licznik jest mniejszy od mianownika.
Są one mniejsze od 1.
Ułamki niewłaściwe (np. 12
5 , 7
7) to te, w ktorych licznik jest większy od mianownika
lub rowny mianownikowi. Są one większe od 1 lub rowne 1.
Liczby w postaci 11
5, 47
8, 91
2 to liczby mieszane.
Skracaniem ułamka nazywamy czynność polegającą na podzieleniu jego licznika
i mianownika przez tę samą liczbę rożną od 0, np. 24
36 = 24 : 12
36 : 12 = 2
3.
Rozszerzanie ułamka to czynność polegająca na pomnożeniu licznika i mianownika
przez tę samą liczbę rożną od 0, np. 2
3 = 2 4
3 4 = 8
12.
Każde dwa ułamki możemy porownać. Porownując dwa ułamki zwykłe,
zazwyczaj doprowadzamy je do ułamkow o rownych mianownikach lub rownych
licznikach, np. 5
6 > 1
4, bo 10
12 > 3
12; 4
51 < 10
73, bo 20
255 < 20
146 .
Najprościej dodaje się lub odejmuje ułamki o jednakowych mianownikach.
Wystarczy dodać lub odjąć liczniki, a mianownik pozostawić bez zmian, np.
3
5 + 1
5 = 4
5; 9
11 3
11 = 6
11.
Aby dodać lub odjąć ułamki o rożnych mianownikach, należy najpierw sprowadzić
je do wspolnego mianownika, następnie dodać lub odjąć liczniki, a mianownik
pozostawić bez zmian.
PRZYKŁAD 1
Wykonaj działania: a) 5
6 + 3
8; b) 61
9 2 7
12.
Rozwiązanie
a) 5
6 + 3
8 = 20
24 + 9
24 = 29
24 = 1 5
24; b) 61
9 2 7
12 = 6 4
36 221
36 = 540
36 221
36 = 319
36.
Odpowiedź: 5
6 + 3
8 = 1 5
24; 61
9 2 7
12 = 319
36.
Ułamki zwykłe rownież mnożymy i dzielimy, trzeba pamiętać o rożnych sposobach
wykonywania tych działań. Aby pomnożyć ułamek przez liczbę całkowitą,
należy pomnożyć licznik tego ułamka przez tę liczbę, a mianownik pozostawić
bez zmian. Iloczyn ułamkow jest ułamkiem, ktorego licznik jest iloczynem licznikow,
a mianownik iloczynem mianownikow. Gdy czynnik jest liczbą mieszaną,
zazwyczaj zamieniamy tę liczbę na ułamek niewłaściwy i wykonujemy mnożenie.
Przy mnożeniu licznikow oraz mianownikow warto pamiętać o możliwości
skracania.
PRZYKŁAD 2
Oblicz: a) 4
5 15; b) 8
15 5
36; c) 21
2 31
3.
Rozwiązanie
a) 5 5
4 = 4·15=
1
3
·15 12; b) 8 5 8 · 5
15 36 = 15·36= 27
2
2 1
3 9
· ;
c) 2 3 2 3 2·3 3 3
1 1 = 5 10=5·10= 25= 1
1
5
2 ·3 · 8
Odpowiedź: 4
5 15 = 12; 8
15 5
36 = 2
27; 21
2 31
3 = 81
3.
Mnożenie ułamkow stosujemy na przykład przy obliczaniu ułamka danej
liczby. Np. 3
4 liczby 60 = 3
4 60 = 45.
Gdy iloczyn dwu liczb jest rowny 1, to mowimy, że jedna z nich jest odwrotnością
drugiej, zatem odwrotnością liczby a 0 jest liczba 1a
.
Odwrotnością ułamka ab
jest ułamek ba
, gdzie a 0 i b 0, np. odwrotnością
liczby 5
7 jest liczba 1,4.
Aby podzielić ułamek przez ułamek, mnożymy pierwszy ułamek przez odwrotność
drugiego, np. 7
8 : 3
4 = 7
8 4
3 = 7
6 = 11
6.
Dzielenie ułamkow wykorzystujemy na przykład przy wyznaczaniu liczby
z danego jej ułamka.
Ułamki zwykłe, ktore w mianowniku mają 10, 100, 1000, , nazywamy ułamkami
dziesiętnymi. Możemy je zapisać w postaci dziesiętnej, tzn. bez kreski ułam kowej, z zastosowaniem przecinka oddzielającego część całkowitą od części ułamkowej,
np. 23
1000 = 0,023.
Dodawanie i odejmowanie ułamkow dziesiętnych wykonujemy tak, jak dodawanie
i odejmowanie liczb naturalnych. Proste rachunki wykonujemy w pamięci,
a bardziej skomplikowane sposobem pisemnym, pamiętając, aby wszystkie przecinki
zapisać w jednej kolumnie.
PRZYKŁAD 3
Wykonaj obliczenia sposobem pisemnym.
a) 1,357 + 24,9 + 0,67; b) 10,2 3,81.
Rozwiązanie
a)
1 3 5 7
7
7
2
2 2
4 9
9
0 0
0 6 0
6
+
,
,,
,
b)
1
3
2
8
9
0
1
0
6 3
_ ,
,,
Odpowiedź: 1,357 + 24,9 + 0,67 = 26,927; 10,2 3,81 = 6,39.
Przy mnożeniu ułamka dziesiętnego przez 10, 100, 1000 przesuwamy przecinek
w tym ułamku w prawo odpowiednio o jedno, dwa, trzy miejsca, np.
3,241 100 = 324,1.
Przy dzieleniu ułamka dziesiętnego przez 10, 100, 1000 przesuwamy
przecinek w tym ułamku w lewo odpowiednio o jedno, dwa, trzy miejsca, np.
650,2 : 1000 = 0,6502.
Mnożąc ułamki dziesiętne sposobem pisemnym, zapisujemy je tak, jak w mnożeniu
liczb naturalnych, nie zwracając uwagi na położenie przecinka, a w iloczynie
oddzielamy przecinkiem od prawej strony (od końca) tyle cyfr, ile jest łącznie
po przecinkach w obu czynnikach.
Dzieląc ułamek dziesiętny przez liczbę naturalną, postępujemy tak samo, jak
przy dzieleniu liczb naturalnych, a przecinek w ilorazie zapisujemy nad przecinkiem
dzielnej.
Przy dzieleniu liczby przez ułamek dziesiętny należy przesunąć przecinek
w dzielnej i dzielniku o tyle miejsc, aby dzielnik stał się liczbą naturalną, a następnie
wykonać to dzielenie.
PRZYKŁAD 4
Oblicz sposobem pisemnym: a) 15,23 3,6; b) 25,6 : 0,25.
Rozwiązanie
a)
1
3
2
2
6
9
3
4
4
5
5
5
8
8 8
6
·
,
,
,
9 1 3
+
b) 25,6 : 0,25 = 2560 : 25
0
0
0
2 2
2
2
6
1
1
4
5 5
5
5
6
_
_
1 ,
0
0
0
0
0
0
:
_
Odpowiedź: 15,23 3,6 = 54,828; 25,6 : 0,25 = 102,4.
Jeżeli każdy ułamek zwykły traktujemy jako iloraz dwoch liczb całkowitych,
to możemy wykonać dzielenie licznika tego ułamka przez jego mianownik. Wynikiem
tego dzielenia jest ułamek dziesiętny.
Ułamek zwykły może mieć rozwinięcie dziesiętne skończone lub rozwinięcie
dziesiętne nieskończone.
Znajdź rozwinięcia dziesiętne ułamków: a) 3
8; b) 5
11.
Rozwiązanie na stronie obok
Rozwinięcia dziesiętne nieskończone, w ktorych od pewnego miejsca powtarza
się cyfra lub grupa cyfr, nazywamy dziesiętnymi okresowymi. Powtarzającą się
cyfrę lub najkrotszą grupę cyfr nazywamy okresem i zapisujemy go w nawiasie,
np. 0,24343 = 0,2(43).
Ułamki zwykłe o rozwinięciu dziesiętnym skończonym możemy zamieniać
na ułamki dziesiętne, rozszerzając lub skracając je tak, aby w mianowniku była
liczba 10, 100, 1000, np. 3
5 = 6
10; 27
300 = 9
100 .
Rozwinięć dziesiętnych nieskończonych w praktyce używa się często jako
rozwinięć dziesiętnych ograniczonych do jednego lub kilku miejsc po przecinku.
Mowimy wtedy o przybliżeniu dziesiętnym z określoną dokładnością, czyli
o zaokrągleniu liczby do jednego, dwoch, trzech miejsc po przecinku (czyli do części
dziesiątych, setnych, tysięcznych itd.). Zaokrąglając liczby, możemy korzystać
z ogolnie przyjętych zasad.
Jeżeli pierwsza z odrzucanych cyfr rozwinięcia dziesiętnego jest mniejsza od 5,
to ostatnią zachowaną cyfrę zostawiamy bez zmian i podajemy przybliżenie liczby z niedomiarem. Jeżeli zaś pierwsza z odrzucanych cyfr rozwinięcia dziesiętnego
jest większa lub rowna 5, to ostatnią zachowaną cyfrę powiększamy o 1 i podajemy
przybliżenie liczby z nadmiarem.
PRZYKŁAD 6
Podaj przybliżenie liczby 23,1483517 z dokładnością do
a) części tysięcznych; b) części setnych
i określ, czy jest ono z niedomiarem czy z nadmiarem.
Rozwiązanie
a) 23,1483517 23,148 z niedomiarem;
b) 23,1483517 23,15 z nadmiarem.
Czasami w życiu codziennym kierujemy się zasadami zaokrąglania innymi
niż matematyczne. Mowimy wowczas o szacowaniu. W sklepie zastanawiamy się,
czy kwota, ktorą posiadamy, wystarczy nam na zakup zaplanowanych produktow,
szacujemy wtedy ich wartość, stosując przybliżenia z nadmiarem.
Obliczając wartość wyrażenia arytmetycznego, korzystamy z własności działań:
przemienności dodawania: a + b = b + a;
łączności dodawania: (a + b) + c = a + (b + c);
przemienności mnożenia: a · b = b · a;
łączności mnożenia: (a · b) c = a (b c);
rozdzielności mnożenia względem dodawania: a · (b + c) = a · b + a · c.
Pamiętajmy o tym, że:
dodając 0, nie zmieniamy wartości wyrażenia: a + 0 = a;
mnożąc przez 1, nie zmieniamy wartości wyrażenia: a 1 = a;
gdy jednym z czynnikow iloczynu jest 0, to iloczyn wynosi 0.
Przy obliczaniu wartości liczbowej wyrażenia arytmetycznego należy pamiętać
o kolejności wykonywania działań. Jeżeli w wyrażeniu występuje tylko dodawanie
i odejmowanie albo tylko mnożenie i dzielenie, to wykonujemy je w kolej ności od lewej do prawej. Gdy w wyrażeniu występuje dodawanie, odejmowanie,
mnożenie lub dzielenie, to najpierw wykonujemy mnożenie i dzielenie, a potem
dodawanie i odejmowanie. W wyrażeniach zawierających nawiasy najpierw wykonujemy
działania w tych nawiasach, ktore nie zawierają innych nawiasow. Zastępując
znak dzielenia kreską ułamkową, traktujemy wyrażenia w liczniku i mianowniku
tak, jakby były ujęte w nawiasy.
Wykonując obliczenia, w ktorych występują ułamki zwykłe i dziesiętne,
możemy ułamki dziesiętne zamieniać na ułamki zwykłe lub o ile to możliwe
zamieniać ułamki zwykłe na dziesiętne, a następnie wykonywać działania zgodnie
z kolejnością.
PRZYKŁAD 7
Oblicz wartości wyrażeń:
a) 24 – 8 + 2 + 3 – 11; b) 3 8 : 2 : 4 7;
c) 2,6 + 8,4 : 1,2 – 0,1 6; d) 2
5 (6 – 20 : (4 + 1));
e) 15 : (–3) + 7
–2 ; f) 2
3 (0,6 5
6 1,4) : (2,7).
Rozwiązanie
a) 24 8 + 2 + 3 11 = 16 + 2 + 3 11 = 18 + 3 11 = 21 11 = 10;
b) 3 8 : 2 : 4 7 = 24 : 2 : 4 7 = 12 : 4 7 = 3 7 = 21;
c) 2,6 + 8,4 : 1,2 0,1 6 = 2,6 + 7 0,6 = 9,6 0,6 = 9;
d) 2
5 (6 20 : (4 + 1)) = 2
5 (6 20 : 5) = 2
5 (6 4) = 2
5 2 = 4
5;
e) 15 : (3) + 7
2 = 5 + 7
2 = 2
2 = 1;
f) 2
3 (0,6 5
6 1,4) : (2,7) = 2
3 ( 6
10 5
6 1,4) : (2,7) =
= 2
3 (0,5 1,4) : (2,7) = 2
3 ( 0,9) : (2,7) = 2
3 (9
10) : (27
10) =
= 2
3 (9
10) (10
27) = 2
3 1
3 = 1

3.
TUTAJ ŚCIĄGNIJ EBOOKA W NORMALNEJ FORMIE: Matematyka. Korepetycje gimnazjalisty>>>